Hoewel er veel geschreven is over substantiële performance verbeteringen en gebruikersgemak die nieuwe technologieën en materialen met zich meebrengen, hebben deze zich voornamelijk gericht op toepassingen boven de waterlijn.
Als resultaat van een langdurig ongenoegen van de performance en kostbare schroeven van het huidige aanbod schroeven, hebben wij als doel gezet om vanuit een "zero-base point" opnieuw naar de optimale schroef op zoek te gaan. Dit betekende dat de kenmerken zoals de kosten van de initiëlle aankoop, het monteren en de kosten in de verdere levensloop van de schroef, gelijkwaardig in het ontwikkelingsproces werden meegenomen. Dit allemaal zonder het design en de functionaliteit van de schroef te belemmeren.
De problemen van de traditionele klapschroeven zijn al geruime tijd bekend. Een gebrek aan bladoppervlakte resulteren in gebrekkige voorstuwing en motorvermogen, vooral bij achteruit varen. Hoge centra van de zwaartekracht op de bladen, in combinatie met een hoge massa leidt in de praktijk tot zeer grote trillingen. De gedachte hierachter is om voldoende massa in de punten van de bladen te houden om zo een redelijke prestatie in achteruit te krijgen. Wat vaak wordt vergeten is dat als de bladen langs de bodem van de boot draaien een hydrodynamische schok veroorzaken. Doordat water onsamendrukbaar is zal dit trillingen veroorzaken. De enige oplossing om deze trillingen te minimaliseren is door de snelheid van het blad te verlagen en / of de punten van het blad zo dun mogelijk te maken.
De vibratie van de roterende massa is een functie van de straal en de massa, het behouden van een identieke massa en zwaartepunt gedurende het roteren is kritisch voor elke blad en daardoor ook één van de ontwerpparameters voor een zo vloeiend mogelijk lopende schroef. Een optimale schroef heeft dan ook een zo licht mogelijk ontwerp waarbij het zwaartekrachtpunt zo dicht mogelijk bij het midden licht. Dit is precies het tegenovergestelde van de traditionele klapschroef. De voordelen van deze aanpak leiden tot het verlengen van de levensduur van de lagers, de vloek van vele jachteigenaren, zoals men zou verwachten van de zeer significante vermindering van de straal en de totale massa. Door het verminderen van de slijtage ontstaat er minder speling, resulterende in minder trillingen.
Onze schroef combineert vele voordelen van de hedendaagse technologie samen in een essentieel apparaat dat weinig verandering of verbetering heeft gezien sinds de eerste klapschroef van Herreshoff's begin deze eeuw. Problemen met het hydrodynamische ontwerp zijn complex en nog meer als ze verplicht zijn de wrijving tot een minimum te beperken tijdens het zeilen, maar op hetzelfde moment een maximale stuwkracht te leveren aan een schip met beperkt vermogen en hoge windvang.
Voortstuwing is een functie voorkomend uit bladoppervlakte.
Om de stuwkracht onder een bepaald vermogen te doen toenemen is een toename van het oppervlakte van het blad vereist. Een voor de hand liggen oplossing is extra bladen toe te voegen aan een gefixeerde diameter. Door het gebrek aan een kosteneffectieve drie-blads klapschroef heeft menig zeiler zich neergelegd bij het varen met een vaste drie-blads schroef, zodat de stuwkracht van de motor er niet onder zou leiden. Als gevolg dat de snelheid tijdens het zeilen dramatisch terug loopt.
De twee, drie en vier blads uitvoering van de Kiwi Feather Prop hebben dezelfde eigenschappen door het oppervlakte van de bladen te maximaliseren en de bekende problemen zoals corrosie, slijtage, gewicht, vibraties en slechte eigenschappen bij het achteruit varen te minimaliseren. Door een vaanbladschroef van Kiwi te kiezen, welke zijn uitgerust met composiet DuPont bladen, vervaardigd door middel van mal injectie (Zytel), zijn tandwielen verleden tijd. In een markt voornamelijk gedomineerd door vaste schroeven met twee of drie bladen hebben wij een vaanstandschroef gecreëerd die zeilboten tot 80 pk tijdens het zeilen en het op de motor varen niet beïnvloedt.
Klapschroeven die gebruik maken van tandwielen zijn lange tijd de keus geweest om de prestaties van een zeilboot te verbeteren, desondanks zijn er grote ontwerpfouten waardoor ze nooit echt zijn doorgebroken in de markt onder de 50 pk waar toch het meeste aantal schroeven wordt geïnstalleerd. Dit komt mede door de hoge productiekosten en de complexiteit van de onderdelen wat het onderhoud bemoeilijkt en slijtage in de hand speelt.
Vanuit het perspectief van een zeiler zijn er ergere eigenschappen, vaak nog onderkend, zoals de parallelle houding van de schroef aan de saildrive. De optimale hoek van de saildrive is variabel tijdens het zeilen. Doordat de bladen gefixeerd zijn in de ingeklapte stand zal deze alsnog roteren en / of onnodige weerstand veroorzaken. Door het blokkeren van de schroef zodat deze niet meer kan roteren is zelfs onnodige slijtage mogelijk.
De Kiwi Feather Prop elimineert het gebruik van tandwielen en maakt gebruik van bladen met een nagenoeg neutraal drijfvermogen door middel van Zytel . Hierdoor is elk individueel blad vrij om in een neutrale stand te staan ongeacht de hoek van de saildrive of stroming van het water. De Kiwiprop zal door deze eigenschappen altijd het slepen minimaliseren en de autorotatie elimineren of verminderen tot zeer lage niveaus.
Het gebruik van Zytel reduceert het gewicht van de schroef tot 3.5 kg, en in combinatie met de dunne uiteinde van de bladen resulteert dit in het verminderen van vibraties en onnodige hydrodynamische waterschokken. Verder zorgt dit voor soepel varen op de motor, zonder het achteruit-varen te beïnvloeden, en is corrosie van bladen geëllimineerd.
De bladen, welke de enige bewegende delen zijn tijdens het zeilen, zijn gesmeerd met een siliconen welke een hoge dichtheid heeft. Door de centrifugale kracht wanneer de motor de schroef ronddraait is een juiste smering gewaarborgd, resulterend in een minimale slijtage.
De schroeven zijn uitgebreid getest op onze eigen boten gedurende een periode van 6 jaar.
Door het doordachte design en productieproces zijn wij erin geslaagd een schroef te kunnen leveren die bestaat uit 6 onderdelen die zowel onder een as als saildrive gemonteerd kan worden. Zowel rechts als links draaiend, variërend van 15 tot 18 inch diameter en door de bij te stellen hoek van de bladen zijn wij in staat om zeilenboten met een vermogen van 12 tot 80 pk van een Kiwiprop te voorzien tegen een prijs die vele malen lager ligt dan de concurrentie.
Niet alleen zijn de schroeven goedkoper in aanschaf en nagenoeg onderhoudsvrij, ze leveren ook meer voorstuwing dan de vergelijkbare concurrentie door het doordachte design van de bladen.
Voor een volledige beschrijving zie de
engelse versie .